Bemutatjuk különböző kokpitokat, és azt, miként lehet úgy kialakítani a teret, hogy ne kelljen a kötelekben botladoznia.
Míg egy tágas szalon vagy orrkabin vonzó látvány, mégis a kokpit az a hely, ahol vitorlázó életének nagy részét tölti. Legyen az versenyzés, vacsora a kokpitasztal körül vagy a vitorlák gyors és egyszerű kezelése, vannak lehetőségek a kokpit fejlesztésére. Ám ami jó az egyik legénység számára, az nem biztos, hogy megfelel a másiknak. Míg a régebbi hajók általában mély, keskeny kokpittal rendelkeznek, amelyek egyfajta védőburkot biztosítanak számunkra, ezek szűkösek, és a fedélzet alatt csak egy negyed ágy kialakítására adnak lehetőséget. A tágasabb és kevésbé mély kialakítások, amelyek a modern túravitorlásokra jellemzőek, olyan kokpitokkal rendelkeznek, amelyek nemcsak étkezés és grillezés céljából használhatók, de alattuk elfér egy nagy hátsó kabin is. Ennek a megoldásnak hátránya az ide-oda dobálódás lehetősége, itt jönnek képbe a biztonsági funkciók, mint a lábtartók és kapaszkodók.
Középső (Center) kokpit
Ennél a hátsó kabinban állómagasság van, a kokpit nagyobb kényelmet biztosít a hullámzáskor, de a víz feletti magasság növeli a billegésből fakadó ingadozást. Mivel a kormányos nem egészen hátul áll, a szél alatti kilátást az átfedő orrvitorla is akadályozhatja. Manapság ritkán találkozunk új építésű jachtokkal ebben a stílusban, aminek egyik fő oka az lehet, hogy például a Földközi-tengeren farral kell kikötni a parthoz, és egy középső kokpitból nem lehet olyan könnyen kiszállni hátrafelé.

„Fedélzeti szalon” (Pilot Saloon) kokpit
Szintén tágas teret biztosít, két kormánypozícióval – egy bent, egy kint –, hatalmas előnyt jelent zord időjárás esetén. A lényeg, hogy bent ülve ki lehessen látni. A Moody, Oyster, Southerly és Sirius márkák építettek nagy számban ilyen kialakítású hajókat.

Katamarán kokpit
Aki a lehető legnagyobb kokpitra vágyik, az eleve többtestű hajót választ. Ezek nagy előnye, hogy sokkal kevesebb az ide-oda mozgás, és tágasabb az élettér. Amikor a kokpitból síkban át lehet sétálni a szalonba, a gyerekek a hálókon játszhatnak, a navigátor ugyanazon a szinten van, mint mindenki más, és még a fürdőplatformon is üldögél valaki, nem érződik az egytestű hajók emelet/földszint hangulata. A folyamatos friss szellő és a horizont látványa, szintén előnyös, főleg azok számára, akik hajlamosak a tengeribetegségre.

Egy túra-versenyvitorlásnak jellemzően több csörlője van, mint egy sima túrahajónak (kettő a nagyvitorlához, kettő a fockhoz és további kettő minden máshoz). Ezeket biztonságos távolságra helyezik el egymástól, feltételezve, hogy minden csörlőn lesz egy legénységi tag. Ehhez képest egy túrahajó négy csörlővel rendelkezik, és minden, ami a vitorlák kezeléséhez szükséges, könnyedén elérhető a kormányállásból. A nagyvitorla fordítócsigái általában a sprayhood elé kerülnek, így pláne letisztult, biztonságos kokpitot kapunk, amelyben könnyebb mozogni, és kisebb létszámú legénység is boldogul a hajóval.
Kilenc tipp a kokpit szebbé és jobban használhatóvá tételéhez
Rögzítsen kötélzsákokat a csörlők közelébe a kötélzet rendben tartásához.
Győződjön meg arról, hogy elegendő csúszásgátló folt van a fedélzeten.
Szereljen fel elegendő futószárat a rendszeresen a fedélzeten dolgozó legénység és a kormányos hevedere számára.
Ha nem tudja a lábát az asztalnak vagy a szemközti ülésnek támasztani, rögzítsen egy állandó lábtartót a kettő közé.
Szereljen fel plusz kapaszkodókat.
Rendszeresen ellenőrizze, hogy a kokpit lefolyói tiszták-e, a rozsdás alkatrészeket cserélje.
A pohártartók csökkentik a forró italok szétfröcskölésének veszélyét.
Építsen be válaszfalakat a mély szekrényekbe, hogy a kisebb tárgyak könnyen megtalálhatók legyenek.
Győződjön meg arról, hogy a gázpalack-tároló megfelelően le van zárva.

Biztonság a kokpitban
A legtöbb biztonsági felszerelést a kokpitban helyezik el, mert így kéznél vannak, ha valaki a vízbe esik (MOB) vagy vészhelyzet áll elő. Sok helyen látható oldalháló a gyerekek és háziállatok biztonságának fokozására, de nem szabad, hogy ez a felnőtteket hamis biztonságérzetbe ringassa: a mentőmellények és a hevederek elengedhetetlenek.
Alapvető szabály, hogy a rendezett kokpit a biztonságos kokpit.

fotók: charterworld.com, yacht.de, olsonyachtgroup.com, bali-catamarans.hr, morganscloud.com, grabauinternational.com






