Tanácsok dízel hajómotor karbantartásához, üzemeltetéséhez

aandras

A dízelmotorok szívós gépek, amelyek megfelelő kezelés esetén a hajó teljes élettartama alatt biztosítják az energiát.

A dízel hajómotor csodálatos szerkezet: megbízható, biztonságos és minimális karbantartást igényel. Ezzel együtt azért érdemes odafigyelni néhány dologra, mert akkor elérhető, akár 10 000 üzemórás működés, ami azt is jelentheti, hogy a motor túléli a hajót. A dízelmotoroknak mindössze négy dologra van szükségük a stabil működéshez: olajra, üzemanyagra, levegőre és hűtésre – ezeket pedig nem olyan nehéz biztosítani számára.

Olaj

Az olaj a rendszer éltető eleme: keni a motort, hűti a dugattyúkat, tömítést biztosít a dugattyú és a henger között. Emellett magába zárja a szennyeződéseket, és elszállítja azokat az olajszűrőhöz. Ha rossz a kenés, a motor hamar leáll, de szerencsére a rendszer karbantartása nem kíván extra energiát. A motorban lévő olaj karbantartásának első lépése: minden út előtt ellenőrizzük. Az olajszintnek nem muszáj a nívópálca felső vonaláig érnie, de a megfelelő tartományban kell lennie. A színe miatt viszont nem kell aggódni, a kezdetben világos arany árnyalat lassan besötétedik a koromtól, ez azonban normális. A hajó motorja keményen dolgozik, sokkal keményebben, mint az autóé, ezért fontos gyakran cserélni az olajat. Ha télire elrakjuk a hajót, a szezon végén cseréljük le a folyadékot, mert a szennyezett olaj korrozív lehet, ezért nem jó, ha hónapokig áll a motorban. Egész évben üzemeltetett hajónál csak a szervizelési útmutatót kell követni, az jelzi az olajcsere intervallumát (ami jellemzően a 100-200 órás tartományba esik). Az olajjal együtt az olajszűrőt is cseréljük (ezt a motor gyártójától vagy megbízható utángyártótól szerezzük be, mert fontos, hogy a szűrőközeg és a bypass szelep is megfeleljen a motorgyártó előírásainak).

Üzemanyag

Túl azon, hogy hajtja a motort, keni és hűti a befecskendező rendszert. Magas fordulatszámon pörgő motor a működéshez szükséges üzemanyag kétszeresét-háromszorosát veszi fel a tartályból (majd irányítja vissza oda), ilyen mértékű üzemanyag-áramlás kritikus fontosságúvá teszi az üzemanyag-szűrést. A legtöbb motor két szűrővel rendelkezik: az elsődleges, motoron kívülivel és a másodlagos, motorra szerelttel, amelyek fokozatos szűrésre vannak beállítva. Az elsődleges a nagyobb, a másodlagos a finomabb, kisebb részecskéket fogja fel. Előbbi jellemzően 30 mikronos, utóbbi 5-10 mikronos. Kettejük közös munkája hozza a legjobb eredményt, de mindkettő elszennyeződik, ezért fontos, hogy a megadott időközönként cseréljük őket.

Levegő

Muszáj biztosítani a megfelelő szellőzést, mert a motor járás közben hihetetlen mennyiségű levegőt szív be. A legtöbb motorban van szűrő vagy habszivacs légszűrő, és fontos gondoskodni arról, hogy az tiszta maradjon. A motortér tisztán tartásával megelőzhető, hogy a por és a sórészecskék bejussanak a motorba.

Hűtés

Kritikus fontosságú, mert a motorok magas kompressziója és viszonylag nagy terhelése miatt sok hőt kell elvezetni. A hűtőrendszernek két részre bontható: a nyersvíz-rendszer tengervizet szív be, átszivattyúzza a hőcserélőn, majd a kipufogógázzal együtt kivezeti. A nyersvíz hűti a kipufogógázt és segít tompítani a motorzajt. Az édesvíz-rendszer keringeti a hűtőfolyadékot a motoron keresztül. Egy tipikus hűtőrendszerben három olyan elem van, melynek karbantartására kiemelt figyelmet kell fordítani: a nyersvíz-szivattyút egy gumilapátos járókerék hajtja. Ez könnyen cserélhető alkatrész, és érdemes is egy-két évente lecserélni, mert ha hagyjuk elöregedni, eltörik, és gumidarabkákat szór a hűtőrendszerbe. A hűtőfolyadék szintjét is rendszeresen ellenőrizni kell, és kétévente cserélni, hogy megelőzze a hűtőrendszer korrózióját, mert az problémát okozhat a kipufogó könyökében is, ahol a nyers tengervíz keveredik a kipufogógázzal, a korrozív tengervíz és a nagyon forró kipufogógáz párosa ugyanis „halálos elegy”.

Működtetés

A dízelmotor arra lett kitalálva, hogy dolgozzon, nem teszünk neki szívességet, ha kis fordulatszámon járatjuk. Amikor egy motor alulterhelt, nem biztos, hogy hamar eléri a normál üzemi hőmérsékletet, sőt, az üzemanyag-befecskendező szivattyú sem hatékony alacsony fordulatszámon. Ennek eredményeként nedvesség, szén és korrozív vegyületek halmozódnak fel az olajban, a szennyezett olaj pedig roncsolja a motort. Ennek megelőzésére járassuk a motort normál üzemi fordulatszámon (általában a maximális fordulatszám kétharmadán), sőt, időnként akár magasabb tartományban is, mert olyankor nő az olajnyomás és több üzemanyagot is áramoltat a rendszer.

Lehetőleg kerüljük el azt a helyzetet, hogy az üzemanyagunk teljesen kifogyjon, mert a motor leállásának nyilvánvaló problémáján kívül más problémák is adódhatnak:

  • a motor valószínűleg nem indul újra, amikor üzemanyagot töltünk az üres tankba. Amikor egy dízelmotor kifogy az üzemanyagból, az üzemanyag-szivattyú levegőt pumpál a befecskendező szivattyúba és a befecskendezőkbe. Légteleníteni kell a rendszert a tartálytól a befecskendező szivattyúig, és esetleg a befecskendező szivattyútól lefelé a befecskendezőkig. Ez nem nagy ügy a benzinkútnál, de menet közben nehézkes lehet, a folyamat egy órát vagy többet is igénybe vehet.
  • mielőtt a tartály kiürülne, az aljáról, némi üledékkel együtt, felemelkednek az üzemanyagmaradványok. Ez pedig részben eltömítheti az üzemanyagszűrőt;
  • mint említettük, az üzemanyag a befecskendező szivattyú hűtésére és kenésére szolgál, amikor az üzemanyag elfogy, a szivattyú még tovább forog – akkor már megfelelő kenés nélkül. A dízelmotorok szívós gépek, de egy efféle terhelés súlyos károkat okozhat.

Bánjunk tehát jól a motorunkkal, akkor évtizedeken keresztül megbízható társunk lesz!

fotók: beneteau.com, marinedieselspecialists.com , damenscheldeparts.com , yot-power-catamarans.com