„Lépcsők” vagy „speciális bevágások” névvel illetik azokat a formákat, amelyeket nagy teljesítményű siklóhajókon láthatunk. De mi értelmük?
A megoldást még a múlt század első évtizedeiben fejlesztették ki hidroplánokra, ahol az ellenállás csökkentéséhez szükség volt a víztől való hirtelen elszakadás képességére. Így lehetett a legjobban kihasználni a rendelkezésre álló teljesítményt a felszállás során, elérni a lehető leggyorsabb és legrövidebb idő alatt létrejövő felszállást. De milyen hatásokat váltanak ki és milyen előnyei vannak a modern hajókban való használatuknak? Renato Magazzù hajómérnök segített nekünk megvilágítani a kérdést.

A modern siklóhajótesteken való használatuk a következő hatásokat generálja:
Mivel oldalról levegő áramlik hajótest alá, csökken a súrlódás;
Siklás közben a hajó több különálló felületen „fekszik fel”, amely felületek oldalhosszai jól aránylaank egymáshoz, megintcsak csökkentve az ellenállást.
Mindkét hatás nagyobb hajótest-hatékonyságot tesz lehetővé, és a „lépcsős” hajótest több előnnyel is bír:
1 – Javul az összteljesítmény, ami implicit módon alacsonyabb teljesítményigényt (és ezáltal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást) jelent egy hagyományos hajótesthez képest azonos utazósebesség mellett. Gyakorlatban ez akár 8 csomós maximális sebességnövekedést is eredményezhet különösen a magasabb sebességtartományokban és természetesen ugyanazzal a motorkonfigurációval.

2 – Könnyebb a kezelhetőség, mert a bevágások nagysága határozza meg a hajó trimjét, így nincs szükség (és nem is előnyös) külön beállításokra, a gyorsulási fázisoktól egészen a maximális sebességig. Ennek oka a nedvesített felület csökkentése (amelyet általában az orr kiemelésével érnek el a nagyobb sebesség érdekében) a beszívott és a hajótest alján végigvezetett levegő révén.
3 – Jobb a tengerállóság, mert a lépcsős hajótestnél a trim szögek mindig csökkennek, és függetlenek maradnak a hajó haladási sebességétől, mivel azokat a lépcsők geometriája határozza meg, és a hajótest alatti levegő jelenléte csökkenti őket.

fotók: boattest.com, beneteau.com, yachtingnews.com