Igenis érdemes hajóbiztosítást kötni!

aandras

Mert a hajóbiztosítás értékét a kötvényen szereplő összeg csak részben mutatja meg. Sokkal valószínűbb, hogy leírására a „felbecsülhetetlen” a jó szó.

Manapság a hajóbiztosítás nem pusztán egy szám és egy szerződés, sokkal több van mögötte: azonnali gondoskodás, gördülékeny ügyintézés, gyors kifizetés. És mindaz a nyugalom, amit ezek eredményeznek. Tűz és hajók – nem nyerő kombináció. Korábban leginkább üzemanyag okozott gondot, manapság inkább egy-egy áramkimaradás vagy -ingadozás. Mert mi van akkor, ha a hajónk csak áll a kikötőben, minden rendben vele, aztán néhány pillanat múlva totálkár? És ha a vízvonalig való olvadásnak semmi köze sincs a magához a hajóhoz? Mert például kiderül, hogy mi csak azért jártunk pórul, mert túlközel álltunk valaki máshoz…

Ausztráliában már ott tartanak, hogy mindenkinek 10 millió ausztrál dollár értékű felelősségbiztosítással kell rendelkeznie ahhoz, hogy kiköthessen egy marinában. Ez elég nagy összeg ahhoz, hogy azt gondoljuk, a „vétkesnek” a többiek kárát is teljes mértékben állnia kell. Mindez nem pusztán elmélet, 2023-ban Sydney északi részén három hajó kapott lángra egy sűrűn lakott terület közelében, a törvényszéki nyomozók az év második felében végzett munkájuk során nem tudtak gondatlanságot bizonyítani, amiből az következett, hogy mindenkinek állnia kellett a saját kárát.

Ebben a helyzetben, ha csak felelősségbiztosítással rendelkezünk, az aligha fedezi a kárunkat és a költségeinket. A fent említett három hajó egyikének tulajdonosa azonnal rendelt magának új motorost (ugyanolyat, mint az előző volt), és csak azért kellett pluszban fizetnie, mert mire 2024 végén megérkezett, az árak elszálltak. De a 40% áremelkedés még mindig bőven kevesebb volt, mint a teljes vételár lett volna. Az ilyen típusú események ráadásul nem annyira ritkák és elszigeteltek, hogy legyinthessünk rájuk. És itt kezd látszani a biztosítás valódi értéke.

fotók: powerboat.world