Forró lesz a 2025-ös nyár – de felkészülhetünk rá, hajós módra

aandras

A Max Planck Meteorológiai Intézet ígéretesnek tűnő megközelítést dolgozott ki az európai forró nyarak hosszú távú előrejelzésére. A kutatási eredmények a hajósok számára is relevánsak.

A Max Planck Meteorológiai Intézet kutatói összefüggést fedeztek fel az Észak-Atlanti-óceánban felhalmozódó hő és az európai forró nyarak között. Ez a megállapítás lehetővé teheti a hőszélsőségek akár három évvel előre történő pontosabb előrejelzését, és segíthet időben végrehajtani a védelmi intézkedéseket. A kutatóknak sikerült bizonyítaniuk, hogy az Észak-Atlanti-óceánban felhalmozódó hő megbízható indikátora lehet a kontinensen uralkodó szélsőséges hőperiódusoknak. Ez a kapcsolat akár három évvel előre is lehetővé teheti az előrejelzéseket, így időben fel lehet készülni a veszélyeztetett csoportok védelmére, az információ pedig releváns lehet a hajósok számára is. A kutatási eredmények szerint Európa 2025-ben újabb forró nyárral néz szembe.

A továbbfejlesztett előrejelzések az Észak-Atlanti-óceán természetes oszcillációja és az európai forró nyarak közötti, most már elismert kapcsolaton alapulnak. Lara Wallberg, a kutatócsoport vezetője: „Három évvel a rendkívül meleg európai nyarak előtt az óceán hőtartalma emelkedni kezd, és a hőt az Észak-atlanti áramlat mentén, az északi 40 fok közelében csapdába ejti. A következő két évben ez a hőelnyelés tovább fokozódik, és az Észak-atlanti áramlat észak felé tolódik. Így a meleg szubtrópusi víz magasabb szélességi köröket ér el, befolyásolva az óceán és a légkör közötti hőmérsékleti gradienst. A rendkívül meleg európai nyarak annak köszönhetőek, hogy ez a felhalmozódott hő a légkörbe kerül, majd a horizontális futóáramlásoktól támogatva eléri Európát.”

Előrejelzési módszerük megbízhatóságának tesztelésére a kutatók úgynevezett utóelőrejelzési kísérleteket végeztek. Összehasonlították azokat a modellszimulációkat, amelyek figyelembe vették az Észak-Atlanti térségben felhalmozódó hő és a hőszélsőségek közötti kapcsolatot, azokkal, amelyek nem így tettek. Az eredmény: az új megközelítést alkalmazó szimulációk lényegesen megbízhatóbban ábrázolták a múltbeli forró nyarakat. Az 1964 és 2021 közötti 18 átlag feletti nyárból tízet pontosan előrejeleztek – beleértve a forró nyári napok számát és a hő intenzitását is. Ezek az új modellszámítások forró nyarat jósolnak Európában 2025-re, ami összhangban van az Európai Középtávú Időjárás-előrejelzések Központjának előrejelzéseivel.

Fentiek jelentősége a hajózás szempontjából

A tulajdonosok és a bérlők számára ezekre az előrejelzésekre alapozva jobb hosszú távú terveket lehet készíteni a hajóutakra. A közelmúlt nyarai néha rendkívül forróak voltak, különösen a mediterrán térségben. Napközben szinte lehetetlen volt napvédelem nélkül a fedélzeten tartózkodni, a szerelvényeket (például a csörlőket) szinte lehetetlen volt kesztyű nélkül megérinteni. A túlmelegedett hajótestek éjszaka alig hűltek le elviselhető szintre, többen akartak a kokpitban és a fedélzeten aludni, mint ahányan ott elfértek. Ám ha valaki már az éves program tervezése során figyelembe veszi a várható időjárást, választhatja az elő- vagy utószezont, netán egy északabbra fekvő helyszínt. A bérlők a hajó kiválasztásakor a korábbinál nagyobb hangsúlyt helyezhetnek olyan kényelmi funkciókra, mint a légkondicionáló – ami egyébként ma már nem ritka, különösen a katamaránokon. A tulajdonosok maguk is fontolóra vehetik egy légkondicionáló rendszer utólagos beszerelését. A közelgő extrém hőség tudatában a megfelelő nap- és hővédő eszközök beszerzése is ésszerűbbnek tűnhet.

Tippek a fedélzeti hőség elleni küzdelemhez:

  • megfelelő légáramlást biztosítani a fedélzeten (például USB-s ventilátorok segítségével);
  • szigetelt edényeket is jég és hideg italok tárolására használni;
  • árnyékoló vitorlák vagy napernyők felszerelése a közvetlen napfény mennyiségének csökkentése érdekében;
  • a fedélzeti hűtőszekrények hatékony kihasználása és alternatív hűtési módszerek alkalmazása: a gyümölcsleves dobozokat vízzel feltöltve és megfagyasztva remek hűtőelemek készíthetők;
  • útvonaltervezéskor érdemes figyelembe venni a nap legmelegebb időszakait, és ha lehetséges, a kora reggeli vagy késő esti órákban utazni.

fotók: americansailing.com, boatingworld.com, florencemarinex.eu, stocksy.com, corporate.lippert.com

forrás: yacht.de