Forma-1 Monacói Nagydíj: közepes vitorlásoktól a szuperjachtokig – második rész

aandras

A jachtok a Forma-1 régóta kéz a kézben járnak Monacóban, ahol a Nagydíj nemcsak egy legendás versenyt, hanem szuperjacht-látványosságot is kínál.

Az első részben 1934-től 1988-ig jutottunk el.

1990: jachtok végig a partfalon

Ez már a hajók évtizedek óta tartó vándorlásának végkifejlete, ahogy a kikötőből a Port Hercule partfalára költöztek. Külön szembetűnő, mennyire más a biztonság fogalma a maihoz képest: nincsenek kapuk, nincsenek őrök, a jachtok fixen a falhoz vannak rögzítve, lépéstávolságra. Alain Prost ezúttal a Scuderia Ferrari színeiben, egy Ferrari 641-essel hajt el mellettük a nagydíjra való felkészülése során.

1996: szponzoráció csúcsra járatva

Az 1990-es évek közepén a kikötői versenypálya mentén a szponzorok már igyekeztek maximalizálnia megjelenésüket és a hatékonyságukat. Ekkortól a rakpart mentén álló jachtok már csak úgy követhették első sorból a verseny eseményeit, hogy közben osztoztak a nézők figyelmén a színes táblákkal. A fotó az 1996-os Monacói Nagydíj előtti bemelegítő kört mutatja. Az autók (elölről indulva): Mika Häkkinen (McLaren), Heinz-Harald Frentzen (Sauber), Jacques Villeneuve (Williams), Mika Salo (Tyrrell), Jos Verstappen (Footwork) és Johnny Herbert (Sauber). A Johnny Herbert mögött csak részben látható autó Olivier Panis-hoz tartozik, a francia nyerte abban az évben a versenyt.

2006: fokozott biztonság

2006-ra az egész kikötő megtelt a mindenféle jachtokkal, klasszikusoktól a nyitott sportmodellekig, középen pedig a szuperjachtok (köztük egy vitorlás) álltak. És megváltozott a közeg is: már a kisebb jachtokat is kerítés veszi körül, a nagyobb jachtok pedig a kikötő északi oldalán, a falnál kikötve állnak, ahová külön kismotorosok szállítják a vendégeket. Balesetekkel és néhány izgalmas előzésekkel tarkított verseny volt, melyen Fernando Alonso győzött.

2016: özönlenek a szuperjachtok

Ahogy a Monacói Nagydíj a legfontosabb és legfényűzőbb autóversennyé nőtte ki magát, úgy nőtt a presztízse annak, hogy valaki egy jachtról követi a történéseket. Minden évben egyre több jachtot zsúfoltak be a Port Hercule-be az esemény miatt, sőt, egyre többen agy horgonyoztak kint a nyílt tengeren – ahol egyébként legendás (és exkluzív) partikat rendeztek jachttulajdonosok VIP vendégeik és különböző hírességek részvételével. Kilenc évtizeddel azután, hogy a kis fejedelemségben megszületett a Monacói Nagydíj, az első edzésnapon (május 27.) nem kevesebb, mint 171 szuperjachtot regisztráltak a kikötőben és annak közvetlen környezetében, köztük a 82,3 méteres Secret-et, a 75,5 méteres Boadicea-t és a 99 méteres Madame Gu-t.

2017: minden idők legtöbb jachtja

Az évek múlásával a részt vevő jachtok mérete és száma csak nőtt, ami jól látszik ezen a 2017-es fotón: a Port Hercule-t nem csak szuperjachtok töltik meg, egy tengeri túrahajót is bepréseltek a térbe. Ilyenkor a kikötőhelyi díj akár napi 16 625 euró is lehet egy 60 méteres jacht esetében, ami közel 14-szerese a nyári szezonban szokásos napi 1200 eurós díjnak. A helyet jó előre le kell foglalni, mert valószínűleg sokkal több jacht fizetné ki az óriási összeget, mint ahány hely van. Ami nem látható a képen, az a kikötő mögötti öböl, amely szintén hihetetlen mennyiségű szuperjachttal van tele.

2025: rekordév

2017 ugyan felülmúlt minden korábbi évet, de 2025 aztán elhomályosított minden eredményt: akkor 202 jacht állomásozott Monacóban és környékén (2024-ben 187, 2023-ban 192, 2022-ben 167 jachtot regisztráltak a verseny idején Monacóban). A 90 méteres Lionheart (Benetti) volt a legnagyobb jacht, amely Port Hercule-ben kötött ki, számos lenyűgöző társa horgonyzott Monaco partjainál – köztük a Koru (az Amazont alapító Jeff Bezos 125,8 méteres vitorlása) és a 122 méteres Kismet (Lürssen). Tavaly Lando Norris nyerte a Monacói Nagydíjat a McLaren színeiben.

fotók és forrás: boatinternational.com