Forma-1 Monacói Nagydíj: közepes vitorlásoktól a szuperjachtokig – első rész

aandras

A jachtok a Forma-1 régóta kéz a kézben járnak Monacóban, ahol a Nagydíj nemcsak egy legendás versenyt, hanem szuperjacht-látványosságot is kínál.

Nagy utat jártunk be az 1930-as évek elegáns, ugyanakkor a háttérben maradó vitorlás jachtjaitól a mai 100 méteres óriásokig, amelyek tele vannak hírességekkel, ráadásul kiemelt helyeken állnak.

1934: a klasszikus jachtok távolságtartása

A Monacói Nagydíjon részt vevő jachtok már akkor közvetlenül a pálya mellől szemlélhették (volna) a futamot. Ami ma a legnagyobb és legpompásabb autóverseny, szerény kezdetekből született: 1929-ben, az első Monacói Nagydíjon 16 résztvevő küzdött a 100 000 frankos fődíjért. A lenti, 1934-ben készült fotón Pierre Veyron egy 51-es típusú Bugattit vezet a Scuderia Ferrari P3 B típusú Alfa Romeót kormányzó Carlo Felice Trossi előtt. És a háttérben ott állnak azok a jachtok, amelyeket ma már klasszikusoknak nevezünk. Ami persze nem jelenti azt, hogy ezek véletlenszerűen odasodródott kis hajók voltak. A világ legjobb klasszikus jachtjai közül néhányat az 1900-as évek elején szállítottak le, ilyen volt a 83,2 méteres Dannenborg, amelyet 1931-ben építettek, és amely feltűnően hasonlít a jobb szélső jachtra.

1955: Vitorlás jachtok dominanciája

A fotón Cesare Perdisát látjuk egy Maserati 250F-et vezetni, amint félreáll, hogy Juan Manuel Fangio és csapattársa, Stirling Moss (mindkettő Mercedes-Benz W196) elhaladhassanak mellette. De a látványt mégis a háttérben látható kecses vitorlás jachtok uralják, melyek akkor túlsúlya – pláne mai szemmel – figyelemre méltó. Akkoriban még sokkal többen voltak, mint a motorosok.

1972: a motoros jachtok csatlakoznak a bulihoz

Ekkor kezdtek a F1-es versenyautók modernebbnek tűnni, mint a kikötőben álló jachtok, bár igaz, hogy utóbbiak tartották a lépést. Mindössze egy évvel később debütált például a Jon Bannenberg által tervezett The One (Carinthia VI néven), amelyet ma is a világ egyik legszebb jachtjaként tartanak számon, és olyan modern építményeket is inspirált, mint a Limitless a Lürssentől.

Képünkön a francia pilóta, Jean-Pierre Beltoise győzelemre viszi BRM-jét, megnyerve az 1972-es Monacói Nagydíjat. Mindegyik, a versenyt a háttérből figyelő jacht klasszikus zászlódíszítést kapott.

1988: kikötés a pálya mellett

Azok a bizonyos 80-as évek: óriási hajak, széles válltömések, gigantikus jachtablakok. A klasszikus, portugál híddal ellátott jachton (a képen alulról a harmadik) kívül a pálya szélén álló összes motoros jacht meglehetősen érdekes felépítmény-tervezési döntések nyomán született, amelyek megvalósított formája – agresszívan szögletes kormányállás, háromszög alakú ablakok, kékre színezett flybridge szélvédők – egyértelműen jelzik a korszakot. Fogyóban volt a zászlódíszek száma, megnőtt ugyanakkor a fürdőruháké, és egyre több helyen villant ki az emberek bőre. Itt épp a McLaren Honda pilótája, a francia Alain Prost száguld el mellettük – abban az évben ő nyert.

Folytatjuk…

fotók és forrás: boatinternational.com