Fenntarthatósági áttörés: körkörös modell a hajóépítésben

aandras

Úttörő együttműködést jelentettek be az iparág vezető erői, hogy a körkörös gazdasági modellt bevezessék a hajóépítésben.

A projekt fő eleme, hogy a hajókat újrahasznosított anyagok felhasználásával is meg lehessen építeni. A komoly áttörésnek ígérkező kezdeményezés olyan vállalatokat egyesít, amelyek globális vezetői saját területüknek:

Bénéteau Csoport, a világ vezető vitorlás- és motoros hajó gyártója

Veolia, a hulladékgazdálkodási és környezetvédelmi szolgáltatások globális vezetője

Composite Recycling, a kompozit hulladékok újrahasznosításának úttörője

Arkema, a különleges anyagok specialistája

Owens Corning, az üvegszálas erősítési technológia forradalmasítója

Chomarat, a műszaki textíliák és a kompozit erősítések specialistája

Hatuk együttműködése alapot teremt a fenntartható jövőhöz, az újrahasznosított anyagokból épített modellekkel csökkentve a hajózás, mint szabadidős tevékenység környezeti hatását. Ráadásul a kezdeményezés túlmutat a hajós iparon, hiszen megoldásai az összes olyan területen alkalmazhatók, ahol a kompozit anyagokra támaszkodnak. Ilyen az autógyártást, a repülőgépgyártást, a szélenergiához kapcsolódó infrastruktúra és az építőipar. Azzal, hogy a maradékok nem a hulladéklerakókban végzik, jelentős mennyiségű erőforrás takarítható meg, illetve drasztikus mértékben csökkenhet az iparág széndioxid-kibocsátása.

A körkörös modellben mindennek és mindenkinek megvan a helye és szerepe:

Gyártás: a Bénéteau Csoport újrahasznosítható kompozit anyagokat, köztük Arkema Elium gyantát használ hajói megépítéséhez.

Hulladékgyűjtés: a Veolia összegyűjti a kompozit gyártási hulladékokat, és nyugat-franciaországi telephelyére szállítja újrahasznosítás céljából.

Újrahasznosítás: a Composite Recycling a következő generációs termolízis technológiáját használja a hulladék szétválasztására, hogy újrahasznosított üvegszálat hozzon létre belőle.

Újraintegráció: az Arkema a termolízis olajat új Elium gyantává alakítja, míg az Owens Corning új üvegszálakat, a Chomarat pedig új üvegszál-erősítést gyárt.

Újrahasználat: a Beneteau Csoport az újrahasznosított Elium gyantával és az üvegszállal építi meg új hajóit – bezárva a kört.

„Az Elium gyantát úgy tervezték meg, hogy újrahasznosíthatóvá tegye a kompozitokat, és ez a kezdeményezés megmutatja, hogy az elképzelés miként működik nagyban” – nyilatkozta Guillaume Cledat, az Arkema globális üzletágvezetője. „Az Elium gyanta innovatív újrahasznosítási technológiákkal való kombinálásával megteremtjük a kompozitok körkörös gazdaságának alapjait.”

„Ez a kollektív megközelítés döntő lépés a hozzáférhető és fenntartható hajózás felé, és jól szemlélteti, mennyire elkötelezettek vagyunk a témában. Az új Bénéteau Oceanis Yacht 60 tökéletes példáját adja annak, hogy a körkörös gyártás a hajózási szektorban már nem távoli cél, hanem kézzelfogható valóság. Az újrahasznosított gyanta használata 70%-kal csökkenti a széndioxid-kibocsátást a hagyományos poliészterhez képest. Míg korábban olyan hajókat gyártottunk, amelyek tartósak voltak, ma már képesek vagyunk fenntartható hajókat tervezni” – mondta Erwan Faoucher, a Bénéteau Csoport innovációért és fenntartható fejlesztésekért felelős alelnöke.

forrás: ibinews.com