Bali 5.8: a hajózás élvezete

aandras

A Bali Catamarans mesterien maximalizálja hajói külső és belső tereit. Legújabb modelljük, a Bali 5.8 egyben a legnagyobb is. Már-már gigantikus.

A cég alapkoncepciója egyszerű és ötletes: Catana catamarans leányvállalataként hozták létre bő tíz évvel ezelőtt, hogy a földkerülésre épített túrakatamaránokon kívül más, „hétköznapibb” darabokat is kínálhassanak a potenciális vásárlóknak. Az üzleti terv bejött, évente több mint 300 példányt adnak el különböző méretű vitorlás katamaránjaikból, az eltelt évtizedben 14 új modellt mutattak be. A Bali nagyméretű, megfizethető katamaránokat gyárt, olyanokat, amelyek alkalmasak mind charter-, mind magánhasználatra. A hajók általános jellemzője a fix, beépített orrkokpit, amivel szakítottak a több évtizedes „katamarán-hagyománnyal”, a hálós trambulinnal. És ott van még a billenthető/eltolható „garázsajtó” a szalon és a hátsó kokpit között, amely elmossa a határt a belső és a külső tér között.

A Bali 5.8 a 2018 óta futó 5.4-est váltja, ami jelzést ad a piac állapotáról: fokozódott a kereslet a nagyobb méretű hajók iránt. Ráadásul míg a COVID-járvány előtt az eladásokon 70-30 arányban osztozott a charterpiac és a magántulajdonosok, mára ez kiegyenlítődött. És az sem ritka, hogy a kisebb hajókhoz számtalan tételt megrendelnek az opciós listáról, így téve prémium kategóriássá a felszerelést. A Bali 5.8 egyébként már akkora, hogy a gyár úgy kalkulál, a tulajdonosok (legyenek akár cégek, akár magánszemélyek) állandó legénységet alkalmaznak majd rajta.

Ez a modell egyfajta vízválasztó a Bali számára, mivel ez az első hajójuk, amelyet a tavaly májusban elhunyt Olivier Poncin nélkül építettek meg. Poncin fontos mozgatórugója volt a Balinak, a stafétát Xavier Faye vette át tőle, aki a tipikus Bali sablont alkalmazta: kecses vízvonal, amely fölött a test kiszélesedik a bőséges belső térfogat biztosítása érdekében. Jelentős a szabadoldal-magasság, és meghatározó a szinte az orrtól a tatig futó ablakvonal. Mivel a Bali 5.8 alapvetően túrázásra termett, nincsenek plusz svertjei, csak a megszokott, csekély merülésű (de kellő stabilitást nyújtó) tőkesúlyok. Az alapvitorlázat nagyvonalú, azt sejteti, hogy a hajó magabiztosan falja a mérföldeket jelentős, 24,9 tonnás vízkiszorítása ellenére.

A belső terek kialakításáért Piaton Bercault tervezte, aki figyelemre méltó minőségbeli javulást ért el a Bali sorozat néhány alsóbb kategóriás modelljéhez képest, így már a luxus kategória alját idézi. Összesen hat elrendezési lehetőség közül választhatunk, négy-hat vendégkabinnal (plusz legénységi szállással), és még maximális kabinszám mellett is saját fürdő tartozik mindegyik lakrészhez.

Bár a kokpit leghátsó része keskeny, ennek nincs jelentősége, mert az csak közlekedőként funkcionál a szalon felé vezető úton. Itt érjük el az ikonikus, elektromosan nyíló ajtót, amely elválaszt és összeköt. A keskeny hátsó fedélzetet egy nagy, szinte a hajó teljes szélességén végigfutó kanapé zárja le, ennek mindkét oldalán széles lépcsők vezetnek a platformokhoz. Bal oldalon elfér még egy grillsütő is, a helyet a fürdőplatformként is funkcionáló, elektromos csónakdaru” teszi teljessé.

A szalon elképesztően világos, hátsó része a pihenősarok, jobb oldalon egy hatalmas U alakú étkezővel. Természetesen beépítették az álló, fagyasztós hűtőszekrényt, sőt, lehetőség van második szolgálatba állítására is. Bal oldalon található a térképasztal, előtte a lejárók a kabinokhoz. Legelöl pedig ott az ajtó, amelyik közvetlen kijárást biztosít az orrfedélzetre.

Összeségében kijelenthető, hogy a Bali tud egyet s mást a térérzet megteremtéséről. A Bali 5.8 pedig hatalmas, minden adott rajta ahhoz, hogy kiváló hajója legyen a tulajdonosának. Könnyen lehet kezelni akár kettesben is, de ez a megoldás elvonhatja a figyelmet a hajózás és a hatalmas pihenőhelyek élvezetéről – legyen a kormányzás a kapitány dolga!

fotók: Bali Catamarans