Az „Év európai vitorlása” díjat 2004 óta adják át, sorozatunkban bemutatjuk az idei győzteseket, méret szerint haladva a legkisebbtől a legnagyobbig, külön tárgyalva a különleges darabokat.
Többtestű kategóriában a Nautitech 48 Open nyert, elsősorban nyitottságának köszönhetően. És ez a nyitottság többféleképpen is értelmezhető. Először is, ott van a két kormányállás a fartükrök közelében, a szabad ég alatt, ahol érezhetjük a szelet az arcunkban, és hallhatjuk a víz zúgását a hajótestek mellett. Aztán ott van a hajó nyitott érzete, különösen a szalonból a kokpitba vezető úton. Itt a berendezési tárgyak elég minimalisták ahhoz, hogy a tér ne tűnjön zsúfoltnak, ugyanakkor kifinomult megjelenéssel rendelkezzen. És végül az építő által opcionális „okosszobának” nevezett rész (jobb oldali elülső kabin), amely szabadon alakítható, a tulajdonos igényei szerint. Lehet benne egy franciaágy, vagy két kihajtható, esetleg háztartási helység mosógéppel, szárítógéppel és rengeteg tárolóhellyel.

A 48-as szerkezete merev, részben a karbonszálakkal erősített válaszfalaknak köszönhetően, a hajótestek a vízvonal feletti részükön kiszélesednek, ami nem a belső térfogatot növeli, de a menet közbeni felhajtóerőt is. Öt elrendezési lehetőség közül választhatunk (ez elsősorban a kabinokra vonatkozik), a szalonban adott a navigációs pult bal oldalon, jobbra a hűtőszekrény és a fagyasztó, a kettő között pedig egy bárpult/könyvespolc – vagy bármi más. Az U alakú konyhában hátrafelé néző mosogató és pult található, szemben, balra hátul van az étkezőasztal, külső oldalán L alakú ülőfelülettel.

Az alap 60 LE-s motorok helyett kérhetők 75 lóerősek, a zajszint motorozás közben még azokkal is viszonylag alacsony, 8,5 csomós tempónál is. Az utazósebesség 7 csomó körül alakul 1800 fordulat/perc mellett. Az elektromos Harken csörlők lehetővé teszik a nagyvitorla könnyed felhúzását és beállítását, az árbócról kilépő kötelek a tetőben rejtve érkeznek a kokpitban lévő stopperekhez, ahol rengeteg hely van a tisztázásukra.

Alapfelszereltségként önváltós fockot kínálnak a Nautitech 48 Open-hez, a 135 %-os génua opció. Megfelelő vitorlaállítással (és persze jó szélben) simán tartható a 9-10 csomós utazósebesség, de simán előfordulhat, hogy egy erősödésben 15 csomót mutat a sebességmérő műszer. A kormánynál állva felfedezhető egy kis holttér a kabin sarka környékén, de ez legyen a legnagyobb baj.
Az Év európai vitorlásai 2025:

fotók: Nautitech






