Az „Év európai vitorlása” díjat 2004 óta adják át, sorozatunkban bemutatjuk az idei győzteseket, méret szerint haladva a legkisebbtől a legnagyobbig, külön tárgyalva a különleges darabokat.
A luxus túrahajók mezőnyében a Contest 63 CS bizonyult a legerősebb indulónak, különleges aurájával. És valószínűleg az is közrejátszott a sikerében, hogy a felső kategóriás, sorozatgyártású jachtok közül kevés közvetít annyi élvezetet még gyenge szélben is, mint a Contest 63 CS. Mert alap formáját tekintve ismerős, hiszen „ugyanolyan” hajó, mint a többi, mégis kiemelkedik közülük. Vizuálisan visszafogott, az ára azonban egyáltalán nem, hiszen 3,5 millió eurónál kezdődik – és igen valószínűtlen, hogy valaki extrák nélkül rendelne meg egy ilyen komoly járművet.

Legyen közel szélcsend vagy közepes vihar, mindkét szélsőséget higgadtan kezeli, persze nem csoda, hogy meg sem kottyan neki a 20 csomós szél, ha egyszer a 40 csomót is kibírja. És talán még lenyűgözőbb a spektrum alsó végén, öt-nyolc csomós szélben, ahol a túravitorlások általában küszködnek. A Contest 63 CS nem.
A Contest gyárról tudni kell, hogy családi vállalkozás, nincs befektetői nyomás, hosszú távra terveznek, arra mennek, amerre akarnak. És ez általában felfelé van, a tökéletesség irányába – kerül, amibe kerül. Hajóik a skandináv cirkálók kényelmét és minőségét ötvözik egy mediterrán jacht luxusával.

Amikor az elképzelésről eligazították a Judel/Vrolijk & Co. tervezőit, annyit mondtak neki, hogy „a hajónak a teljesítmény és a hosszú távú vitorlázási képesség közötti lehető legjobb egyensúlyt” kell hoznia. Így aztán különös figyelmet fordítottunk a szerkezetre és a súlyelosztásra, amit lehet érezni vitorlázás közben. Nyitásnak a korábbi modelleket használták mércének, főleg a merevség tekintetében, de a mai technológiai lehetőségeknek hála sikerült faragni az össztömegből, hiszen korábban egy ekkora vitorlás 36 tonnát nyomott volna, míg a Contest 63 CS 32 tonna alatt maradt.

Alap kivitelben a 63 CS olyan hajó, amelyet a tulajdonosa irányít, alapfelszereltségének nem része a személyzeti kabin (de kérhető), az orrban rendelkezésre álló tér vitorlatárolóként funkcionál. Mögötte-fölötte a fedélzet teljesen letisztult, egészen az árbócig, a kötelek is rejtve haladnak hátra az elektromos csörlőkig. Ahol a kormányos mindkét oldalon három pozíció közül választhat: állhat, ülhet az oldalszegélyen vagy a Pazar (és kétszemélyes) kormányosi székben. Alatta a Contest tágas garázst rejt, amelynek görgői és sínrendszerek gyerekjátékká teszik a csónak vízre bocsátását és kiemelését. A fürdőplatform pedig vízmentesen lezárja a területet: speciális rögzítőhorgok biztosítják az ajtót.

A berendezést az amszterdami Wetzels Brown belsőépítészei tervezték, leginkább hangulatos minimalistaként írható le. Ahogy a hajótest és a fedélzet vonalai, úgy a Contest belső kialakítása is visszafogott, persze anélkül, hogy a minőség és a kényelem csorbulna. És ugyan a Contest 63 CS „kész van”, folyamatosan fejlesztik, a tulajdonosoktól érkező visszajelzéseket komolyan veszik, és ahol problémát tapasztalnak, azonnal keresik rá a megoldást – közösen.

A legjobb családi túrahajó 2025-ben: Hanse 360
fotók: contest-yachts.eu