Az év európai vitorlásai 2025: Bay Cruiser 21

aandras

Az „Év európai vitorlása” díjat 2004 óta adják át, sorozatunkban bemutatjuk az idei győzteseket, méret szerint haladva a legkisebbtől a legnagyobbig, külön tárgyalva a különleges darabokat.

A különleges túravitorlások (Special Yacht) közül a Bay Cruiser 21 emelkedett ki, amiben komoly szerepe volt a vízballaszt-rendszerének, valamint annak, hogy könnyen vontatható és bocsátható vízre, vagyis megtestesíti a vitorlázók által vágyott szabadságot.

Karcsú karbon árbóca telelatnis nagyvitorlát tart, tőkesúlya és kormánylapátja teljesen felemelhetők, lehetővé téve a sekély vizekben való navigálást vagy a homokos partra valókifutást. Tágas, önürítő kokpitjában hat fő kényelmesen elfér, részben nyitott fartükre könnyű hozzáférést biztosít a vízhez. A fedélzet alatti hangulatos kabin két férőhelyes, külön rekeszt kapott a külmotor (legyen az elektromos vagy benzines), és az orrsudár is ebbe a térbe húzható be. Az opcionálisan rendelhető sprayhood okosan megtervezett helyet biztosít kültéri főzéshez, így biztonságban tudhatjuk a kabint.

Amolyan retró klasszikus, melynek megjelenése elmúlt időket idéz, technológiai megoldásai azonban teljes mértékben huszonegyedik századiak. Leginkább a hagyományos brit halászhajók stílusát hordozza magán, speciális extrája vízballaszt-rendszere.

A Swallow Yachts hajógyár egyébként kizárólag kis, utánfutón szállítható, legfeljebb 26 láb hosszú hajókat épít, évek óta bizonyítva, hogy a vitorlázás nem csak a kivételesen tehetősek számára érhetőek el. És mivel könnyedén vontatható, számtalan fantasztikus területet nyit meg Európa-szerte.

A Bay Cruiser 21 saját tömege mindössze 600 kilogramm (utánfutóval 950), ezért bármilyen középkategóriás autó simán elvontatja fékezett utánfutón. Azt a 400 kilogrammnyi vízballasztot, ami a stabilitásáról gondoskodik, nem kell magunkkal cipelnünk. A 6 lóerős külmotorral a Baycruiser kellően motorizált, a gép a kokpit aljából nyúlik le a vízbe. Nem biztos, hogy teljesítmény szempontjából ez a legjobb megoldás, de hullámos vízen lényegeseb könnyebb kezelni, mintha a tatra lenne rögzítve.

Ballaszttartálya bármikor elárasztható, a víz a kokpit padlója alatt gyűlik össze, nagyjából 20 perc alatt töltve fel a tartályt. Amikor ez kész, simábbá válik a hajó mozgása, sebessége körülbelül 0,3-0,5 csomóval csökken, de még így is nagyon szórakoztató vele vitorlázni.

Bent a kabinban spártai a hangulat: egy nagy ágy kínál kényelmes helyet, de csak két embernek, egy hordozható WC épp elfér a kabinlépcső alatt – és nagyjából ennyi. A bal oldali üléspad alá még berakható egy patronos gáztűzhely, de mosogatónak már nem jut hely.  Az elülső rész dobozai nagyok, rengeteg bennük a hely köteleknek, puffereknek és csomagoknak. A horgony és a lánc az orrban lévő rekeszben fekszenek el.

fotók: Swallow Yachts