Az „Év európai motorosa” díjat 2005 óta adják át, sorozatunkban bemutatjuk az idei győzteseket, méret szerint haladva a legkisebbtől a legnagyobbig, külön tárgyalva a különleges darabokat.
„Elektromos” kategóriában a Frauscher x Porsche 850 Fantom Air győzött. De ennek hosszú története van.
A Porsche az osztrák Frauscher hajógyárral közösen fejlesztette a jachtot, amit Ohlsdorfban építenek meg. Az autógyártó három előre összeszerelt modult szállít: az akkumulátort, a hajtásláncot és a kormányállást. A végső összeszerelés mellett a Frauscher az értékesítési logisztikát és az értékesítés utáni menedzsmentet is végzi. A Porsche E-Performance-nak a hajós világba való bevezetésének ötlete 2021 tavaszán merült fel, 2022-ben döntés született a Premium Platform Electric (PPE) hajtástechnológiájának használatáról és a projekt Macan sorozatba való integrálásáról.

Partnerként vonták be a Frauschert, a feladatokat kezdettől fogva elosztották. A Frauscher az üvegszálerősítésű műanyag hajótest belsejének módosításával kezdte, hogy a hajtásegység optimális helyzetben, alacsony súlyponttal legyen elhelyezhető. Ezzel egy időben a Stuttgart melletti Hemmingenben található Macan fejlesztési projektlétesítmény Porsche szakértői a motor perifériáinak szükséges beállításain dolgoztak.

Az első prototípus építése 2022-ben kezdődött, az első útra 2022. szeptember 22-én került sor, a Traunsee-n. 2022. október 27-én mutatták be a hajót a Tegernsee-n a Porsche igazgatótanácsa tagjainak, akik ezután zöld utat adtak a további fejlesztésnek és sorozatgyártásnak. 2023 elején került sor a Garda-tavi tesztvezetésekre, az első sorozatgyártású hajó 2023 nyarán készült el.

A Frauscher 858 Fantom Air alapjaira épülő 8,67 méteres test kivételes vezetési tulajdonságokat kínál, és akár kilenc utas számára is elegendő helyet kínál. A Porsche 800 voltos technológiájának köszönhetően az elektromos hajó egyenáramú gyorstöltő állomásokon tölthető, ugyanakkor váltóáramú töltés is lehetséges. A hajtástechnológia mellett a projekt egyes elemei a Porsche formatervezési kézjegyeit is magukon viselik. A Studio F.A. Porsche felelős a kormányállás tervezéséért és a főkonzol újratervezéséért (a gázkarral és az integrált kijelzőkkel együtt). A tipikus Porsche kormánykereket a hajózási környezethez illő anyagokból tervezték.
A kezdeti terv 25 darabos exkluzív első kiadás volt, amelyet a Frauschernél lehetett előrendelni.

fotók: frauscherxporsche.com, boote-magazin.de, pistonheads.com, sea-help.eu