A Rolls-Royce sikeresen tette próbára kizárólag metanollal hajtott, nagysebességű hajómotorját a friedrichshafeni tesztpadon.
A meOHmare kutatási projektben való partnerség részeként a Rolls-Royce, a Woodward L’Orange és a WTZ Roßlau fenntartható meghajtási technológiát fejleszt, a cél átfogó koncepció kidolgozása egy széndioxidsemleges, zöld metanolon alapuló hajómotorra 2025 végére.
„Mi vagyunk a világon az elsők, akiknek ez sikerült” – nyilatkozta Dr. Jörg Stratmann, a Rolls-Royce Power Systems AG vezérigazgatója. „Jelenleg a piacon nincs tisztán metanollal működő nagysebességű hajómotor ebben a teljesítményosztályban. De itt nem csak az elsőség a lényeg, hanem a befektetés a jövő technológiai megoldásaiba, hogy hatékony módokat mutassunk ügyfeleinknek széndioxid-kibocsátásuk csökkentésére, és tovább erősítsük vezető szerepünket a fenntartható meghajtási rendszerek terén.”
Mindez része a cég többéves átalakítási programjának, és illeszkedik az alacsonyabb széndioxid-kibocsátást célzó stratégiájába. A Rolls-Royce Power Systems részlege júliusban tette közzé féléves pénzügyi eredményeit, erős és nyereséges növekedésről számolt be 2025 első felére. A meOHmare projektet a Német Szövetségi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium finanszírozza, az együttműködésben a Rolls-Royce, a befecskendező rendszerekben speciális tudással bíró Woodward L’Orange, valamint a WTZ Roßlau technológiai és kutatóközpont vesznek részt.

A metanol alkalmazása azért jelent kihívást a mérnökök számára, mert a dízellel ellentétben a folyékony alkohol nem gyullad meg spontán, így teljesen új befecskendezési technológiát igényel. „Alapjaitól terveztük újra az égési folyamatot, a turbófeltöltést és a motorvezérlő rendszert – sőt, még a tesztpad infrastruktúráját is átalakítottuk” – magyarázta Dr. Johannes Kech, a Rolls-Royce Power Systems részlegének metanolmotor-fejlesztési vezetője. „Első tesztjeink azt mutatják, hogy a motor simán működik – most itt az ideje a finomhangolásnak.”
„A sikeres tesztüzem nyomán kiderült: a zöld metanol lehet a jövő egyik üzemanyaga, és már megvan az alkalmazásához szükséges technológia” – ezt már Denise Kurtulus, a Rolls-Royce globális hajózási alelnöke tette hozzá. „Az együzemanyagú metanolmotor ma elsősorban kompok, jachtok vagy ellátóhajók üzemeltetői számára lehet vonzó megoldás, de szeretnénk megteremteni a szélesebb körű felhasználás lehetőségét is.”

Közben a Rolls-Royce egy kettős üzemanyagú koncepción is dolgozik, amely metanolt és dízelt is képes használni – az áthidaló technológiát addig tervezik alkalmazni, amíg a zöld metanol széles körben elérhetővé nem válik. A zöld metanolt a hajózás egyik legígéretesebb alternatív üzemanyagának tartják. Ha megújuló energiákból származó villamos energiával állítják elő, még széndioxid-semlegesnek is tekinthető. Más fenntartható üzemanyagokhoz képest a metanol könnyen tárolható, biológiailag lebomlik, és lényegesen kevesebb szennyező anyagot tartalmaz.
„Számunkra a metanol a jövő üzemanyaga a hajózásban – tiszta, hatékony és klímasemleges. Jelentősen alacsonyabb károsanyag-kibocsátással ég, mint a fosszilis tüzelőanyagok, és más fenntartható energiaforrásokhoz képest magas energiasűrűséggel rendelkezik” – mondta Denise Kurtulus.

fotók: yachtbuyer.com, iberdrola.com, machinery-market.co.uk, energycapitalventures.com
forrás: machinery-market.co.uk






