A két legjobb hajófenék-festék

aandras

Két környezetbarát szennyeződésgátlófesték-rendszert mutatunk be, amelyek valós alternatívát jelentenek az egyre hígabb védőrétegekkel szemben.

Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt a hajófesték-ipar folyamatosan keresi a kevésbé mérgező alternatívákat. Ezek kevésbé ellenségesek az emberekkel és a környezettel, de a hajóktól távol tartani kívánt szennyeződésekkel szemben is. Mivel a jövőben a biocid anyagok további hígulása várható, valószínűleg más megoldás után kell nézni a hajótestek tisztán tartásához. Napjaink talán legnépszerűbb jelöltje az úgynevezett szennyeződésgátló bevonat: sokkal kevésbé erodálódik, mint a hagyományos „kék algagátló”, így nem kell olyan gyakran újra felkenni. Ráadásul néha festék formájában is felvihető, ami a legtöbb hajótulajdonos számára ismerős folyamat.

A szennyeződésgátló bevonatok úgy működnek, hogy a hajótestet csúszóssá vagy nehezen hozzáférhetővé teszik az apró tengeri élőlények számára, amelyek így csak gyengén tudnak „megkapaszkodni” (ha egyáltalán képesek rá), és hajó mozgása könnyedén eltávolítja őket. És bár egy szennyeződésgátló bevonat kezdetben drágább, mint a „hagyományos kék festék”, öt évig vagy tovább is kitart, így hosszú távon olcsóbb – nem beszélve a sokkal kevesebb gondról.

Finsulate szennyeződésgátló bevonat

Holland találmány, olyan ragasztófólia alkotja az alapját, amelynek külső felületét milliónyi apró nejlonszőrszál borítja. Ezek mindig mozognak kissé, így a szennyeződés nagyon nehezen tapad meg, ami mégis, az könnyen eltávolítható slagolással vagy közepes hajósebességgel. Az ötletet a tengeri sün ihlette, amelynek tüskéi szintén megakadályozzák a szennyeződés megtapadását. A megoldás lényege, hogy aprított nejlonszálakat ejtenek a ragasztórétegre, így a szálak a hegyes végükön állnak, kicsit a fókabőrhöz hasonlító réteget képezve. Fontos, hogy a sörték és a ragasztóréteg nem engedik el egymást, hiszen nem lenne sok értelme a nehézfém-szennyezést műanyagszennyezésre cserélni.

A Finsulate felvitele egyszerű, de a nyolcéves garancia kihasználásához szakszerűen kell elvégezni. Nincs szükség védőruházatra, mert nincsenek biocidok, amelyek miatt aggódni kellene. De, mint minden hajótestbevonatnál, fontos megbizonyosodni arról, hogy az „alap” (vagyis a hajó feneke) jó állapotban van. Ha ez stimmel, és aki elvégzi a munkát, betartja az előírásokat, három-négy év alatt megtérülhet a „befektetés” ára.

SilicOne hajófenékfesték

A Hempel szilikon alapú festéke 2012 óta van jelen a piacon, működésének alapja, hogy ultra-alacsony a felületi energiája. A kagylók által ragasztóként kiválasztott foszfoprotein erősebb, mint sok minden, amit az ember kifejlesztett, de ezzel a szilikonnal nem tud mit kezdeni. Ami esetleg mégis megtapad, az könnyen eltávolítható, néha a hajó sebességének súroló hatása önmagában is elegendő, egyébként egy finom permetezéssel vagy áttörléssel letudható a feladat. Nincsenek kioldódó biocidok, amelyek károsak lennének a vízi élővilágra, és a bevonat nem erodálódik vagy kopik. A gyártó hivatalosan két évet ad meg a termék élettartamának, de a tapasztalat azt mutatja, hogy ennek gyakran a kétszerese igaz.

A jó tapadás eléréséhez egy speciális Hempel kötőréteg szükséges, és mint minden műszaki bevonatot, ezt is tiszta, szilárd felületre kell felvinni a termék megadott élettartamának eléréséhez. A folyamat egyszerű, ecsettel vagy hengerrel (kesztyű, védőszemüveg és kötény ajánlott) végezhető. A Hempel azt javasolja, hogy a munka végzése közben hőmérséklet 10 Celsius fok felett, a relatív páratartalom pedig 35-85% között legyen. A rétegek felvitelének időzítése nem annyira kritikus, mint néhány más rendszernél, és egymást követő napokon is elvégezhető. Festés után a hajónak legalább egy napig (de legfeljebb egy hónapig) állnia kell, mielőtt visszakerül a vízbe.

A SilicOne valamivel többe kerül, mint a hagyományos hajófenékfesték, különösen, ha figyelembe vesszük az extra kötőréteget és az esetleges epoxi alapozó réteget, de három-négy év alatt ez is visszahozza az árát.

fotók: pbo.co.uk, finsulate.com, marinesuperstore.com