A 8 legjobb új katamarán a piacon

aandras

Nő a katamaránok népszerűsége, de a gyártók nem ülnek a babérjaikon, rendre új vagy megújított modellekkel jelentkeznek. Mutatjuk az aktuálisan elérhető legfrissebb darabokat.

Balance 750

A Balance Catamarans rögtön a néhány évvel ezelőtti indulásakor szenzációs termékkel jelentkezett. Az amerikai Philip Berman ötlete nyomán ugyanis sikerült finom egyensúlyt teremteniük a teljesítmény és a kényelem között. Az egyik legfigyelemreméltóbb tulajdonság, ami teljesen egyedivé teszi ezeket a hajókat, a „Versahelm”. Ez a megoldás feloldja a „hol legyen a kormányállás?” ősi dilemmáját, mozgatható pozíciójú kormányt alkalmaz, amelynek köszönhetően mindig megtalálható az ideális állás. A 750-es a sorozat zászlóshajója, mely mérete ellenére könnyű (ahol csak lehetett, szénszálas erősítést használtak), a belső tere pedig – érthető módon – hatalmas.

C – Cat 65

Az olasz gyártó gyors, olaszos eleganciával és excentricitással rendelkező túrakatamaránok gyártásával szerzett nevet magának. Legújabb modellje messze az eddigi legambiciózusabb darab, már csak azért is, mert lényegesen nagyobb, mint a korábbiak (C-Cat 38 és 48). Szénszálas anyagból készült, így sikerült megállni vele 18,5 tonna össztömegnél, amihez kellően nagy vitorlafelület párosul. És máris olyan jachtot kapunk, amely lélegzetelállító sebességet produkál, és ideálisnak társnak tűnik gyors óceánátkelésekhez.

HH52

A HH Catamarans amerikai székhelyű vállalat, de kínai gyártóüzemmel, így alacsonyan tudja tartani a rezsiköltségeket. Az 52-es a HH50 továbbfejlesztése, és többek között úgy alakították át, hogy a hibrid elektromos hajtása is életképes opció legyen. Ennek megfelelően a kabintetőt úgy módosították, hogy maximalizálják a napelemek számára rendelkezésre álló helyet. Mivel a vitorlázat felületét is megnövelték, sportos hajó született, és tovább csökkent az a széltartomány, amikor motort kell indítani a lendületes haladás érdekében. A leendő tulajdonos választhat, hogy két kormányt kér hátra, vagy előre zárt kormányállást, hátra pedig rúdkormányt. A hajó teljes karbon hajótesttel is rendelhető, ami kiemeli sportos jellegét. A szalon rendkívül világos és tágas, a belső tér pedig leginkább a „fényűző” jelzővel írható le.

Cure 55

A Cure Catamarans nem annyira ismert az európai vásárlók körében, de ettől még csúcskategóriás katamaránokat gyárt – Ausztráliában. Az 55-össel a nagy teljesítményű túrahajók szegmensébe igyekeznek betörni, valahova az Outremer és a Marsaudon ORC közé pozícionálva magukat. A hajótestek szénszálból készültek, az össztömeg így 15 000 kilogramm, ami elég szerény egy 55 lábas katamaránhoz képest. A kabinok és a szalon tágasak, jól felszereltek.

Lagoon 38

Amióta túrakatamaránok léteznek a világon, a Lagoon komoly (sőt, sokszor vezető) tényezője a piacnak. Nem gyors, ámde kényelmes hajóik mindenütt megtalálhatók a kikötőkben. Az új 38-as a legkisebb a kínálatában, tisztességesen megalkotott belépő szintű darab. Ahogy azt a márkától megszokhattuk, a hangsúly a kényelemen és a könnyű kezelhetőségen van, a hajó viszonylag apró méretéhez képest bőséges belső térrel rendelkezik.

Outremer 48

Az Outremerek sokak számára a teljesítményorientált túrakatamaránok királyai, a cég ráadásul folyamatosan tökéletesíti a koncepciót. Van is olyan kereslet hajók iránt, hogy a legújabb jachtokra rendre hosszú várólista alakul ki. Az új 48-as üdvözlendő kiegészítője a kínálatnak, a 45 és az 52 közé „beférkőzve” kínál alternatívát. Tömege mérsékelt (10,5 tonna), ami jó menetteljesítményre enged következtetni, míg a belső tér három nagyméretű, standard méretű franciaágyas kabint kínál.

Windelo 55 Sport

A francia Windelo nem pusztán azzal szerzett nevet magának, hogy gyors luxuskatamaránokat épít, hanem azzal is, hogy nagy hangsúlyt fektet a hajók környezetbarát tulajdonságaira. Mindegyikben alapfelszereltség a hibrid meghajtás, és fenntartható bazaltrostokból készülnek. Ez nem jelenti azt, hogy másodlagosnak tekintenék a teljesítményt – ennek tökéletes szemléltetője ez az új hajó, az 54-es sportváltozata. Megalkotása során az egész szerkezetet megerősítették szénszálakkal, miközben az össztömegből lefaragtak. Továbbfejlesztették a fedélzeti felszereléseket és újratervezték a vitorlázatot, az egész rendszert optimalizálva a nagyteljesítményű vitorlázáshoz.

ORC 52.2

A francia Marsaudon hajóépítő cég korai modelljei kicsit talán spártaiak voltak, de mióta a céget felvásárolta a Grand Large hajóépítő konglomerátum, a dolgok megváltoztak, és a berendezés minősége sokat javult. Az 52.2 az ORC 50 jelentős mértékben továbbfejlesztett változata, új elrendezéssel és módosított szerelvényezéssel. Az ORC 50 teljesítményét illetően sosem merültek fel kétségek, most a belső kialakítás minősége is felnőtt ahhoz a színvonalhoz. Az eredmény egy sokoldalúan használható túrakatamarán lett.

fotók: gyártók

forrás: sailingtoday.co.uk