Az AI-kompatibilis autonóm rendszerek, mint amilyen az Avikus Neuboat is, megkönnyíthetik a hajózást, de közben új szempontokat hoznak be, amiket nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Az Avikus Neuboat például meglehetősen ügyesen navigál még egy közepesen zsúfolt hajózási útvonalon is, ám az a hajó, amelyiken alkalmazzák, egy dologban biztosan eltér a többitől: kormányosa nem a vizet kémleli, hanem a nagyméretű kijelzőt a kormánykonzolon. Annak radarszerű képe jeleníti meg a környezetében felbukkanó hajókat, melyek elkezdenek vörösen világítani, ha túl közel kerülnek. Lenyűgöző és működőképes technológia, mégis felfedezhetünk benne nyugtalanító elemeket, hiszen nincsenek hangjelzések vagy riasztások, csak pontfelhők, amelyek elvonhatják a figyelmet a valós eseményekről.

A hajógyártásáról és fejlett technológiáiról híres HD Hyundai divíziója, az Avikus vezető szerepet tölt be abban, hogy az autonóm járművezetés a vízen is megvalósuljon. Ennek eszköze a Neuboat Navigation and Docking Solution – amit ők hajókhoz kifejlesztett Advanced Driver Assistance Systems-nek (Fejlett Vezetőtámogató Rendszer) neveznek. A technológia három szegmensre oszlik: Kikötés (Dock), Navigáció (Navi) és Irányítás (Control). A dokkoló hat kamerát használ a 360 fokos nézet létrehozásához, valamint AI-t az akadályok felismerésére és a távolságok automatikus felmérésére. Precízen vezet a hajót keskeny részeken és kikötőkben.

A Navi lidart, egy kamerát és helyadatokat (térkép) használ az álló és mozgó objektumok azonosítására és távolságuk kiszámítására, az ütközések elkerülése érdekében a sebességek megjelenítésére, valamint az útvonaltervezésre. Eközben a Control kezeli a gázt és a kormányzást, ami kézzel felülvezérelhető. Mindez integrálható minden olyan kijelzőegységbe, amely rendelkezik HDMI- és érintőképernyős csatlakozással, végeredményként lenyűgöző automatizált eszközöket kínálva a kapitányok számára.

Ez természetes fejlődés, ha figyelembe vesszük, hogy az automatikus asszisztens technológiák hogyan alakították át az autókat. Az 1970-es évek sebességtartó automatizálásától és automatikus fékezésétől a mai holttér-érzékelésig, a nyomtávvezérlésig és az automatikus vészfékezésig az automatizálás irányába mutató tendencia világos és egyértelmű. A hajózásban több gyártó is alkalmaz automatikus dokkolást, aminek tagadhatatlan a vonzereje (az Egyesült Államok parti őrsége szerint a hajózási balesetek két fő oka a figyelmetlenség és kezelői tapasztalatlanság, ezeket a rossz sebességválasztás (túl gyors menet) és a motorhiba követi. Az automatizált rendszer olyan extra védelmet biztosít, amely sok kezelői hibát kiküszöböl.

Ennek ellenére az emberi figyelemre és fegyelemre továbbra is szükség van, mert bár az autonóm rendszerek célja az emberi hibák kiküszöbölése, egyúttal új kérdést is felvetnek: a képernyőre fókuszáljunk vagy a horizontot pásztázzuk? És nem hallgathatjuk el a tényt, hogy ezek a rendszerek drágák, a technológia a legtöbb hajós számára nem elérhető megoldás. Ha idővel olcsóbbak is lesznek, illetve fejlődni fognak, semmi sem helyettesítheti a strukturált hajózási oktatást és a gyakorlati képzést. A hajózás ugyanis meglehetősen egyedülálló szabadidős tevékenység: nincs fék, folyamatosan változnak a körülmények és nagy a tét. És ugyan az autonóm technológiák valószínűleg hamarosan javítják majd az élményt, egyelőre tartsuk a szemünket a vízen, figyeljük a navigációs jelzéseket, ügyeljünk a környezetünkre és a többi hajóra. Mert a biztonságos hajózás felelőssége továbbra is a kapitány vállán nyugszik.

fotók: panbo.com, avikus.us