10 tipp a biztonságos hajótankoláshoz

aandras

Szeretné biztonságban tudni utasait, hajóját és önmagát tankolás közben? Íme a problémamentes üzemanyag-töltés 10 alapszabálya.

A tankolás a hajózás egyik alapvető tevékenysége, hiszen üzemanyag nélkül nem feltétlenül jutnánk túl messzire. Ugyanakkor a szabadidős hajózás világában számtalan történet kering gondatlan magatartás miatt fellobbanó tüzekről, néha robbanásokról. Muszáj tehát foglalkozni a témával, mi most csokorba szedtük egy adat tanácsot, amelyek között bőven akad közhelyesen nyilvánvaló, de azt is tudjuk, hogy a rutin sokszor elfeledteti őket velünk.

1. Kikötés

Van, aki siet, és csak egy kötelet rögzít, a hajója közepénél. Pedig sokkal jobb (és nem telik sokkal több időbe) rendesen, elöl-hátul kikötni a hajót, sőt, puffereket is kirakni (ezeket ráadásul előre ki lehet készíteni). Ezzel minimalizálható a ringatózás, ide-oda mozgás, aminek folyományaként drasztikusan lecsökken az üzemanyag kiömlésének esélye.

2. Kikapcs

Mielőtt a töltőpisztolyhoz nyúlnánk, érdemes kikapcsolni mindent: a motor az alap, de az elektromos berendezésekről sem szabad megfeledkezni.  Bármi, ami áramot fogyaszt, kibocsáthat magából kóboráramot, esetleg szikra pattanhat belőle – és bármelyik simán belobbantja az üzemanyag gőzét.

3. Kiszállás

Az hivatalos szervek mind azt javasolják, hogy az üzemanyagtöltés idejére a teljes legénység hagyja el a hajót: ha valami baj történik, sokkal jobb, ha mindenki a lehető legtávolabb van a kritikus helytől.

4. Kicipelés

Ha az üzemanyag hordozható tartályban tárolódik, a legbiztonságosabb megoldás, ha a tartályt kivisszük a mólóra, és ott töltjük fel. Ezzel két legyet ütünk egy csapásra: megakadályozzuk, hogy esetleg a fedélzetre loccsanjon a nafta, valamint elkerüljük a statikus elektromosság felhalmozódását, amely meggyújthatja az üzemanyag gőzét.

5. Nyílásokat becsukni

Zárjuk be az ablakokat, ajtókat és pláne a motorteret, hogy megakadályozzuk az üzemanyaggőzök – amelyek nehezebbek a levegőnél és lesüllyednek – bejutását a zárt terekbe.

6. Személyes ellenőrzés

Akár mi magunk tankoljuk a hajót, akár másra bízzuk a műveletet, mindig győződjünk meg arról, hogy valaki a töltőpisztolyon tartja a kezét. Ez segít megelőzni a túlfolyást és a kiömlést – és biztosak lehetünk benne, hogy valaki mindig szemmel tartja a hajót.

7. Nyílásokat kinyitni

Ha befejeztük az üzemanyagtöltést, nyissuk ki a motorteret, az összes ajtót és ablakot, ezzel rendesen átszellőztetve a hajót, arra az esetre, ha az üzemanyag gőze esetleg mégis bekerült volna valamelyik zárt térbe.

8. Kiömlés

Ha töltés közben véletlenül mégis üzemanyag ömlik a fedélzetre, itassuk fel nedvszívó ronggyal. Ha az ömlés mértéke nagy, vigyük el a hajót az üzemanyagtöltő állásból, anélkül, hogy beindítanánk, és akkor takarítsuk fel a teljes kiömlött folyadékot, még akkor is, ha ez az utazás lemondását vagy elhalasztását jelenti. Szükség esetén hívjunk szakértőket.

9. Szagláspróba

A motor beindítása előtt szagoljunk be a zárt rekeszekbe, hogy ellenőrizzük, nem jutott-e be füst. Ha erős benzinszagot érzünk bent, ne fordítsuk el a kulcsot / nyomjuk meg a gyújtásgombot.

10. Víz

Ha az édesvízi töltőnyílást vagy a szivattyúcsatlakozót összekeverjük az üzemanyagtöltő nyílással, és ólommentes benzint juttatunk a víztartályba, tegyünk félre mindent, és hívjunk szakembert a rendszer tisztítására, mielőtt újra hajózni kezdenénk. Lehet, hogy az egész rendszert ki kell cserélni, de a kikötőben veszteglő hajó még mindig jobb, mint amelyik kiég.

fotók: boatus.com, sea-help.eu, boaterexam.com, abc7ny.com, pbo.co.uk